sobota, 3 października 2020

Berlin w czasach zarazy :) - sobota

Sobotni poranek rozpoczęliśmy od wizyty w pobliskiej kawiarni serwującej pyszne śniadania. Po śniadaniu pojechaliśmy do Muzeum Historii Naturalnej, do którego kupiliśmy wczesniej przez Internet bilety. Jest to pierwsze państwowe muzeum na świecie. W swoich zbiorach posiada kolekcję ponad 30 milionów eksponatów, głównie zoologicznych, paleontologicznych i mineralogicznych. Główną jego atrakcją są szkielety dinozaurów, z największym na świecie szkieletem ogromnego brachiozaura. Muzeum jak muzeum, nie jestem specjalnie ich zwolennikiem. Spędziliśmy w nim około godziny, może trochę więcej.

Drugim punktem dzisiejszego dnia była East Side Gallery, czyli pokryta graffiti galeria-pomnik z pracami 118 artystów – część muru berlińskiego upamiętniająca jego zburzenie. Jej zwiedzanie rozpoczęliśmy od strony bardzo ładnego mostu Oberbaum. Galeria składa się z około 106 obrazów różnych artystów i jest to prawdopodobnie największa galeria pod gołym niebem. Pozostałości Muru Berlińskiego mają tutaj długość 1316 metrów. Ponieważ pogoda nam bardzo sprzyjała, to mniej więcej na środku galerii, na wysokości Mercedes-Benz Arena - czyli berlińskiej hali sportowej na 17 tysięcy miejsc, usiedliśmy sobie na krótki odpoczynek słuchając ulicznego artysty, który bardzo fajnie śpiewał różne piosenki.

Po zwiedzeniu galerii poszliśmy na Dworzec Wschodni, skąd metrem pojechaliśmy na Alexanderplatz, gdzie przesiadaliśmy się do innej linii metra. Na placu trwała akurat jakaś demonstracja komunistów. Po przesiadce pojechaliśmy na drugi kraniec Berlina, zobaczyć Stadion Olimpijski, na którym obecnie rozgrywa swoje mecze Herta Berlin. Po zobaczeniu stadionu wróciliśmy do hotelu, ale zanim do niego weszliśmy, to zjedliśmy jeszcze pyszny obiad w wietnamskiej knajpie położonej obok hotelu.

Po krótkiej drzemce w hotelu, wieczorem, ponownie ruszyliśmy samochodem, tym razem do znajdującego się pod gołym niebem Gedenkstätte Berliner Mauer czyli do miejsca pamięci podziału Niemiec, obejmującego odcinek byłego pasa granicznego o długości 1,4 km przy ulicy Bernauer Straße, wzdłuż której przebiegał w latach 1961-1989 Mur Berliński, który zachowano tu w stanie oryginalnym, dzięki czemu widoczna jest konstrukcja zabezpieczeń granicznych. Obszar ten, oprócz pozostałości samego muru, obejmuje między innymi miejsce pamięci, centrum dokumentacji oraz Kaplicę Pojednania.