piątek, 17 września 2021

Wrześniowy weekend w Czechach - piątek

W połowie września umówiliśmy się z M. i D. na krótki wypad do Czech i zwiedzanie przygranicznych miasteczek. Nie mieliśmy żadnych szczegółowych planów, jedynie 2 noclegi zarezerwowane w mieście Hradec Králové. Ja oczywiście musiałem wyjechać z Warszawy dużo wczesniej, tak, żeby być w Jordanowie Śląskim u M. około godziny 16.00, bo przed 20.00 chieliśmy być na miejscu. Po zjedzeniu obiadu u M. i krótkiej drzemce ruszyliśmy do Czech. Tym razem przez przejście w Kudowie Zdroju. Droga do Hradec Kralove zajęła nam około dwóch godzin. Na miejscu, w pensjonacie Zděná Bouda, byliśmy krótko przed godziną 20.00. Po rozpakowaniu się pojechaliśmy na wieczorne zwiedzanie centrum miasta, do którego mieliśmy jakieś 5 minut drogi samochodem.

Miasto położone przy ujściu rzeki Orlicy do Łaby. Posiada bardzo długą historię. Wykopaliska archeologiczne wskazują, że tereny obecnego miasta zamieszkiwane były już w czasach prehistorycznych. W X wieku znajdowała się tu osada, która strzegła szlaku handlowego wiodącego z Krakowa do Pragi. Za datę powstania obecnego miasta uważa się 1225 rok kiedy to ówczesny król Czech, Przemysł Ottokar I utworzył miasto królewskie zwane Hradec Králové. Wkrótce po tym wydarzeniu wzniesiony został zamek królewski i powstały plany budowy fortyfikacji miejskich. XIV wiek był okresem dynamicznego rozwoju miasta. Powstało wtedy wiele nowych budowli w tym także i katedra. W czasie wojen husyckich, miasto stanęło po stronie uważanego za jednego z najwybitniejszych dowódców w historii, przywódcy taborytów - Jana Žižki. Kres świetności miasta nastał w czasie wojny trzydziestoletniej, kiedy to większość zabudowy Hradec Králové została zniszczona. Po licznych pruskich najazdach w drugiej połowie XVIII wieku, podjęto decyzję o przebudowie miasta w warowną twierdzę. Do najważniejszych zabytków Hradec Králové należą m.in. XIII-wieczna gotycka katedra św. Ducha (Katedrála svatého Ducha), XVI‑wieczna renesansowa dzwonnica, budynek Starego Ratusza, kościół św. Anny, barokowa kaplica św. Klemensa, XVII-wieczny kościół Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny oraz XVIII-wieczna Rezydencja Biskupia. Oprócz zabytkowej starej zabudowy miasto może poszczycić się także wartościową, nowoczesną architekturą XX wieku. Znakomite dzieła architektów Gočára, Kotěry przyczyniły się do tego, że miasto uzyskało miano Salonu Republiki.

Nasz wieczorny spacer po ścisłym centrum miasta trwał około pół godziny, po czym wróciliśmy do pensjonatu i poszliśmy spać.