poniedziałek, 31 stycznia 2022

Meksyk - dzień 4

Dzisiaj czekała nas kilkugodzinna droga do Palenque. Wyjechaliśmy z Campeche o 6.45. Pierwszy postój mieliśmy po około 2 godzinach jazdy. Zatrzymaliśmy się na toaletę i krótki odpoczynek w bardzo ładnie położonym, przydrożnym kompleksie turystycznym. Niedługo potem na horyzoncie zaczęły pojawiać się już góry. To był znak, że zbliżamy się powoli do celu naszej dzisiejszej podróży.

Jedynym zwiedzanym przez nas dzisiaj miejscem było stanowisko archeologiczne w Palenque. Leży ono w odległości około 150 km na południe od wybrzeża Zatoki Meksykańskiej, niedaleko rzeki Usumacinta. W 1746 roku odkryto tu ruiny miasta Majów. Jego największy rozkwit przypada na okres od połowy VII do końca VIII wieku za panowania króla Pakala Wielkiego i jego syna króla Kana Balama. Od 1981 roku dekretem rządu federalnego teren stanowiska ma status parku narodowego. W 1987 roku ruiny wpisano na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Wśród ruin na największą uwagę zasługuje Świątynia Inskrypcji. Zbudowana została na piramidzie schodkowej o wysokości 16 metrów złożonej z dziewięciu stopni. Szerokość świątyni wynosi 23,4 metry. Podczas prac archeologicznych prowadzonych w latach 1942‑1952 we wnętrzu świątyni odkryto przejście do krypty grobowej. Dwudziestopięciometrowe przejście zasypane było gruzem, prace oczyszczające trwały cztery lata. Krypta grobowa zbudowana została poniżej poziomu podstawy piramidy. W dolnej części tej wewnętrznej klatki schodowej znaleziono 6 szkieletów ludzkich (najprawdopodobniej zabitych podczas ceremoniału pogrzebowego) oraz naczynia i dary. Wejście do krypty zamyka płyta kamienna w kształcie trójkąta. Wewnątrz krypty znaleziono sarkofag ze szkieletem Pakala Wielkiego, władcy Palenqué zmarłego w 683 roku. Twarz władcy przesłonięta była jadeitową maską.

Do innych zabytków odnalezionych w tym miejscu należą: Świątynia Hrabiego; Świątynie Krzyża, Słońca i Liściastego Krzyża – położone na piramidzie schodkowej zostały zbudowane najprawdopodobniej przez następców Pakala; Świątynia XIII – zawierająca grobowiec Czerwonej Królowej; ruiny pałacu – stanowią kompleks kilku budynków i trzech dziedzińców wzniesionych na przestrzeni życia kilku pokoleń; boisko do gry w pelotę oraz pozostałości kamiennego akweduktu, który prowadził wodę do miasta, z rzeki Otulum.

Po zwiedzeniu kompleksu pojechaliśmy do miasta Palenque żeby zakwaterować się do naszego hotelu - Maya Tulipanes. Mieliśmy jeszcze sporo czasu żeby przejść się trochę po mieście oraz pójść do miejscowego supermarketu i zrobić drobne zakupy na kolejne dni  naszej podróży.