niedziela, 25 lipca 2021

Turcja - dzień 12

Tak jak pisałem wczoraj, dzisiaj z samego rana pojechaliśmy zwiedzać muzeum w Gaziantep, gdzie znajduje się ogromna kolekcja mozaik z zatopionego miasta Zeugma. Zwiedzanie trwało około godziny po czym pojechaliśmy malowniczą autostradą w kierunku Tarsu. Po drodze, jak zwykle, zatrzymaliśmy się na lunch.

Do Tarsu dojechaliśmy około 14.00.  Tars, z którego pochodził św. Paweł to starożytne miasto leżące w południowej Cylicji, nad rzeką Kydnos. Obecnie jest to region południowej Turcji. Miasto zostało założone między X a IX wiekiem p.n.e. W pobliżu miasta przebiegał ważny trakt handlowy nazywany „Wrotami Cylickimi”. Od roku 64 p.n.e. Tars był stolicą rzymskiej prowincji Cylicji. W czasach św. Pawła Tars był ważnym centrum kultury, w którym rozwijały się szkoły filozoficzne i retoryczne. Położenie między Wschodem i Zachodem sprawiało, że były tam obecne z jednej strony wyraźne wpływy kultu i stylu życia orientalnego, z drugiej zaś coraz bardziej rozwijały się elementy kultury helleńskiej. W VII wieku Tars znalazł się pod panowaniem arabskim. Turcy zdobyli miasto w roku 1516. Starożytny Tars znajduje się kilka metrów pod poziomem dzisiejszego miasta i tylko od czasu do czasu, przy okazji prowadzonych robót drogowych, odsłaniają się fragmenty dawnych budowli i dróg. Tam gdzie istniała niegdyś dzielnica żydowska można oglądać natomiast 38 metrową studnię noszącą imię św. Pawła, a gotycka świątynia wzniesiona przez Krzyżowców zmieniała wielokrotnie swoją funkcję, będąc kolejno koszarami, teatrem, magazynem i muzeum. Od kilku lat odbywają się w niej międzynarodowe sympozja o św. Pawle oraz inne inicjatywy kulturalne. Św. Paweł urodził się w żydowskiej rodzinie, posiadającej rzymskie obywatelstwo. Był synem faryzeusza. Dokładna data jego narodzin nie jest znana. Zakłada się, że było to między 5 a 10 rokiem. Jako młodzieniec studiował Torę w Jerozolimie, a już jako młody faryzeusz był pogromcą chrześcijan. Był przy ukamienowaniu Szczepana, pierwszego męczennika, później osobiście zaangażował się w prześladowanie wyznawców Jezusa Chrystusa. Około roku 35 został wysłany przez Sanhedryn do Damaszku z nakazem aresztowania zwolenników chrześcijaństwa. Jak podają Dzieje Apostolskie właśnie w drodze do Damaszku nawrócił się i został gorliwym Apostołem.

Po obejrzeniu katolickiego kościoła oraz studni św. Pawła, położonej przy domu, w którym najprawdopodobniej się urodził, udaliśmy się w dalszą podróż. Celem naszej dzisiejszej podróży był hotel Grand Savon, prawie nad samym brzegiem Morza Śródziemnego, w miejscowości Ayaş. Z naszego pokoju widzimy plażę, która znajduje się po drugiej stronie ulicy. Do hotelu dojechaliśmy już około godziny 17.00. Od razu po rozpakowaniu się poszliśmy na plażę żeby się wykąpać. Ponieważ wzdłuż piaszczystej plaży wznoszą się wapienne skałki, to wzięliśmy maski do nurkowania, żeby pooglądać podwodne życie. Zbyt dużo tego życia nie było, ale trochę rybek dało się zobaczyć. Po kąpieli zjedliśmy kolację, a gdy już zmierzchało poszedłem jeszcze z M. i D. pochodzić po plaży. A już jutro wracamy niestety do Antalayi. Na szczęście po drodze mamy jeszcze atrakcje do zobaczenia.