czwartek, 26 lipca 2018

Kazachstan i Uzbekistan - dzień 9

Bukhara (Buchara) to miasto założone około I wieku. W VIII–IX wieku była dużym ośrodkiem handlu na szlaku karawanowym z Azji Środkowej do Europy (Jedwabnym Szlaku). Od końca IX wieku była stolicą Samanidów. W 999 roku została zdobyta przez Turków. Zniszczona w 1220 przez Dżyngis-chana, a w 1370 zdobyta przez Timura. Od połowy XVI wieku była stolicą mongolskiego chanatu bucharskiego, następnie emiratu pozostającego pod protektoratem rosyjskim. Od 1920 stolica Bucharskiej Ludowej Republiki Radzieckiej, a od 1924 włączona do Uzbeckiej SRR.

Stare miasto Buchary jest jednym z najcenniejszych zespołów architektury islamu w Azji Środkowej i obejmuje około 140 obiektów, między innymi liczne meczety, medresy, mauzolea i mury obronne. Zabytkowe centrum Buchary zostało wpisane w 1993 roku na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Zwiedzanie miasta skończyliśmy po godzinie 13 i udaliśmy się do restauracji na obiad. Po obiedzie poszliśmy jeszcze obejrzeć kilka pozostałych zabytków, których nie widzieliśmy wcześniej.

O 16.30 zaczęliśmy jechać w kierunku Jeziora Ajdar-kul i naszego dzisiejszego noclegu w jurtach. Po drodze przejeżdżaliśmy przez piękną półpustynię, a uroku dodawało jej jeszcze zachodzące powoli słońce, które ją oświetlało, tworząc niesamowite widoki.

Do miejsca naszego noclegu dojechaliśmy dzisiaj wyjątkowo wcześnie, bo już o godzinie 21. Było już ciemno, ale wszyscy byli zachwycenie, gdy z okien autokaru zobaczyliśmy stojące na pustyni jurty. Śpimy oczywiście w nich, na ziemi przygotowane są już materace do spania. Ale zanim pójdziemy spać, będziemy mieli jeszcze grupową integrację.